Jdi na obsah Jdi na menu

Prodloužený víkend na Gomeře

6. 4. 2019

Úvodem

Gomeru jsem měl v plánu dlouho, z Kanárských ostrovů patří mezi ty hodně zelené a hornaté, připomíná sever Tenerife, nebo Madeiru, či La Palmu, stojí opravdu za to ji vidět.. Pokud jí budete zvažovat, dejte určitě přednost několikadennímu pobytu před jednodenním výletem z Tenerife.

Doprava

cesta tam

ve čtvrtek ráno v 9:35 z Prahy do Boloni, tam mě po cca dvou a půl hodinách čekal let na Tenerife (TFS), zde po přistání jsem přejel busem, který spojuje obě letiště na ostrově (cena 9,85 Eur, doba jízdy je kolem hodiny)  na severní letiště, odtud pěšky do městečka La Laguna (cca 30 min chůze), tady jsem měl ubytování.

ráno v pátek mě čekal 25 minutový let na Gomeru.

cesta zpět

v pondělí dopoledne odlet na na letiště  Tenerife Sever, přejezd místní dopravou do městečka El Medáno, která je kousek od jižního letiště, ubytování.

V úterý brzo ráno odlet do Valencie, kde jsem strávil jednu noc.

Ve středu odpoledne jsem pokračoval z Valencie do Milána a  tam to dobře navazovalo na let do Prahy.

PRG-BLQ-TFS.....operováno Ryanair

TFN-GMZ-TFN......operováno Binter

TFS-VLC-MXP-PRG.......operováno Ryanair a poslední segment Easyjet

Celková cena všech letenek byla cca 5500 Kč

Poznámka: alternativou dopravy z Tenerife na Gomeru je i trajekt z Los Cristianos, cena je podobná, jako cena letenky, ale připlutí večer na Gomeru mi už nedávalo moc velký výběr autopůjčoven v přístavu a zda budu na Gomeře od půl deváté večer, nebo od desáté ráno následujícího dne, už  bylo vcelku jedno a taky bylo riziko, že bych nemusel  stihnout loď, pokud by mělo letadlo zpoždění.

Proto jsem se rozhodl nakonec vzdálenost mezi ostrovy překonat letadlem a nestresovat  se, vzdálenost mezi letišti je méně než 100km, tak je to takový vyhlídkový let:-).

Ubytování

na Gomeře jsem spal v příjemném apartmánu Telemaco Green opravdu pěkné ubytování, v autentickém městečku mimo turistická centra s dobrou dopravní dostupností do národního parku. Spousta turistických tras je také v bezprostředním okolí. Apartmány, v podstatě byty 2+kk, jsou kompletně zařízeny, čisté, pěkné, skvělý poměr cena/výkon, doporučuji. Cena byla 60 Eur/noc za apartmán.

Při cestě tam jsem strávil jednu noc na Tenerife, a to  cca 30min pěšky od letiště v penzionu Casa El Merqués za ty peníze fajn (30 Eur/pokoj), čisté, kousek od centra, k dispozici společná kuchyně (čaj, káva zdarma) a ráno základní snídaně, výborná volba při odletu ze severního letiště. Město taky stojí za prohlídku, spal jsem zde při výstupu na Teide. Severní část ostrova Tenerife  mám vlastně mnohem raději než jih.

Při cestě zpět jsem měl jednu noc v hotelu Playa Sur Tenerife- taková klasická trojka, na konci města u promenády, vcelku ok, hlavní výhoda je blízkost letiště.

Počasí

Gomera je hodně hornatá, počasí je dost proměnlivé, záleží na nadmořské výšce a také na které straně ostrova jste,  ve Valle Gran Rey je třeba 28C, jasno a za dvacet až třicet minut autem se dostanete do míst, kde bude 10C a pršet.

Je to stejné jako na Tenerife, Madeiře, La Palmě, vy výškách kolem 800-1000 m.n.m se často drží mraky.

Byl jsem v březnu a zažil jsem teploty 8C-28C, bezvětří až vichr,  jasno až zataženo s velkým deštěm. Každopádně u pobřeží je většinou kolem 20C a více.

Doprava v místě

Zvolil jsem Cicar, převzetí a vrácení  na letišti, cena 90 EUR, nulová spoluúčast, vyfasoval jsem stylový Fiat 500. vyřízení formalit velmi rychlé, trvalo mi pouze zhruba deset minut od dosednutí letadla po nasednutí do auta.

Dojmy a postřehy

-je to hlavně o túrách, procházkách, přírodě

-ač se nejedná o velký ostrov, díky velké členitosti, je to samá zatáčka a i menší vzdálenosti se jsou déle

-Národní park Garajonay, co se týče túr, nesmíte vynechat něco  v tomto parku, variant je plno, já mám rád, když je to trochu okruh a nejde se stejnou cestou zpět. Zastavil jsem si tedy autem na silnici CV-14, na vrstevnici 750 m.n.m. u informační tabule, kde začíná turistická stezka a šel  do E Cedro, tam na chatě El Vista, jsem si dal dobrou polévku s pečivem a pivem (6 Eur) a protáhl to kousek dolů k vodopádu a vyhlídkám. Poté jsem se otočil a začal stoupat po PR LG3 na El Contedero, tahle trasa vede jakoby srdcem parku přes vavřínové lesy laurisiva. Od El Contedero, kde stezka přechází hlavní silnici, je to už jen kousek na Alto Garajonay (1482 m.n.m.) z něj pak sestup opět k hlavní cestě  na Pajarito, abych šel jinudy a pak po GR 131, která ač vede nedaleko hlavní silnice, jdete pořád hustým lesem po pěšině  se spoustou vyhlídek. Pak už jen odbočka na trasu 18 a směrování k parkovišti a k autu. Je to něco přes cca 20 km, vystoupáte a sestoupíte kolem cca 1000 výškových metrů.

Je to dobrá trasa, podle mě, uvidíte hustý původní prales, spoustu vyhlídek (pokud nebudete v mracích), vodopád, uděláte si dobrou představu o tom, co národní park nabízí,a jako bonus, turisty moc nepotkáváte, nejvíce je jich na té krátké trase od hlavní silnice na Alto Garajonay, kdy jdou na vrchol , většinou z Pajarita. Pak ještě v El Cedro na někoho určitě narazíte.

-Do El Cedro se dá také dojet autem a zaparkovat přímo  tam, byl jsme zde první den.

-Valle Gran Rey-      zajímavý je fotogenický sjezd do tohoto údolí, plno palem, na konci rokle oblázková pláž a  menší městečko, rybí restaurace, bylo zde nejtepleji za celý pobyt.

-Návštěvnické centrum- Centro de Visitantes de Parque Nacional Gagajonay, velmi pěkná expozice, vstup zdarma, hezká vyhlídka, udělal jsem si tam takový malý okru, cca 4-5 km ke známé  vyhlídce Mirador de Abrante, na kterou jsem se zespoda díval z Agula

-Playa de Hermigua, hezké a fotogenická scenérie, kde banánová plantáž přechází v pláž

- Na koupání je nejlepší asi pláž ve Valle Gran Rey, případně u letiště Playa de Santiago

-Agulo- hezké místo na bydlení, které doporučuji, malé městečko, málo turistů, výhled na Teide