Jdi na obsah Jdi na menu

Zimní Laponsko

17. 3. 2017

Úvodem

před  dvěma lety jsme strávili krásný víkend na začátku zimy (listopad) v Laponsku, moc se nám to líbilo, takže když přišla opětovná akce společnosti Norwegian na letenky na sever, tak jsem neváhal.

Tentokráte, jsem zvolil kvůli délce dne až březnový termín a  místo Rovaniemi příletové letiště Ivalo, to je asi 270 km na sever od polární kruhu.

Takže zimní Laponsko podruhé a ještě severněji  :-)

Letenky

Letecká společnost Norwegian, celkový náklad na letenky cca 3 800Kč, let je trasován přes Helsinky

odlet ve středu večer, z Prahy  přílet do Helsinek před půlnocí

-pokračování v 8.30 ráno ve čtvrtek do Ivala

doba letu z Prahy do Helsinek trvá  cca 2 hodiny a doba letu z Helsinek do Ivala cca 1 hodinu a 20 min.

Zpět jsme letěli v úterý z Ivala v 10.40, strávili den v Helsinkách a pokračovali do Prahy večerním letadlem ve středu.

Strávili jsme tedy jednu noc na letišti v Helsinkách, 5 nocí v Laponsku a jednou jsme měli ubytování v Helsinkách při cestě zpět.

Letiště Helsinky

Na přespání jednička s hvězdičkou, poprvé jsme spali na pohodlných lavičkách (večer poloprázdno, místa je dost), ale teď jsme povýšili a spali v podstatě přímo v postelích :-) .

U gate 31 jsme objevili spací kapsle, které byly v rámci nějakého proma  zadarmo. Luxusní pohodlné spaní, se zásuvkou i místem na kufr v kapsli- no paráda, jinak přes den bývají většinou zdarma i normálně, přes noc se jinak platí.. Takže pokud jste v Helsinkách na letišti a máte více času a potřebujete si odpočinout, určitě se zde zkuste zajít podívat

salónek-  využili jsme opět Apsire Lounge, kde máme vstup na priority pass zdarma, jedná se o příjemný salónek u gate 27, rozhodně vyšší úroveň, než salónky v Praze na T1 a T2, ale ne taková špička jako třeba námi  nedávno vyzkoušené Katovice. Sortiment nebyl příliš široký, ale jídlo i pití velmi dobré, žádné gumové bagety a podobné nesmysly. Chutná polévka, saláty, sýry, dobré pečivo, výborné pití....

Náš itinerář

1.den...přílet do Ivala, převzetí auta, cesta na sever až do Inari, po cestě návštěva  Wild Spirit park

dojezd na ubytování

2. den- zapůjčení běžek a "běžkovací" výlet v Urho Kekkonen National Park

3.den- dopoledne běžky kolem našeho ubytování, odpoledne jejich vrácení a pak pěší trekUrho Kekkonen National Park

4.denodjezd do Inari, po cestě zastávky a prohlídka  Muzea  Sámské kultury v Inari

http://www.inarisaariselka.fi/en/attractions/sami-museum-siida/, poté zpět a výjezd na Kaunispää, sjezd na bobech dolů :-)

5.den- pěší túra Urho Kekkonen National park, poté odpoledne až do večera bobování na bobové dráze v Saariselkä

6.den. ráno vrácení auta, odlet do Helsinek, procházka hlavním městem Finska

7.den   lodní výlet na ostrovy Suomenlinna, večer odlet domů

Počasí

Pravé zimní, prakticky celou dobu  teploty pod bodem mrazu a spousta sněhu k tomu. Večer jednou i mínus 21 C, přes den v průměru tak minus 3 až mínus 5 stupňů. Pokud byl vítr, tak zvláště na kopcích, jako je třeba Kaunispää, bylo pocitově.ještě chladněji.

Prostě normální zima jak má být, ale nic extrémního.

Polární záře

Konečně jsme ji viděli, nebyla to úplně taková ta katalogová, ale byla jednoznačně tam :-). Prakticky každý večer jsme jezdili většinou nahoru na Kaunispää, kde byl krásný volný výhled na všechny strany a čtvrtý večer se nám ukázala.

Doprava v místě

Pronajali jsme si  na celý pobyt v Laponsku auto, cena 324 Eur, návrat a vrácení na letišti, vzhledem k relativně vysoké spoluúčasti (1200 Eur), jsme přikoupili separátní připojištění (ne v půjčovně).

Byli jsme čtyři, nebrali jsme tedy úplně nejlevnější kategorii auta, dostali jsme nakonec škodu rapid.

Na letišti v Helsinkách doporučuji spíše klasický letištní bus-  tedy Finnair bus, má wifi a málo zastávek, je tedy pohodlnější a rychlejší, rozdíl v ceně proti běžné MHD  (bus 615) je asi euro. Jeden stojí kolem  6 eur a druhý kolem  5 eur

Ubytování

V Laponsku 5 nocí, krásný srub, dvě ložnice, společný obývák s krbem i zásobou dřeva, vlastní sauna, pěkné a stylové, wifi, kuch. kout, prostě paráda, určitě doporučujeme. Cena cca 144 Eur na noc, byli jsme dva páry, tedy zhruba 72 Eur na noc a pár.

polar-aurora-cabins

V Helsinkách jedna noc:

accome-apartments-senate

slušné a velmi prostorné ubytování apartmánového typu a opět se saunou, blízko do přístavu i do centra

také můžeme doporučit

Naše dojmy

-i podruhé se nám zima v Laponsku líbila a pokud chcete zažít opravdovou zimní atmosféru a málo lidí k tomu, neváhejte

-jako ubytování doporučuji určitě nějaký srub

-řídí se dobře i uprostřed zimy, cesty upravené, provoz malý

-pronájem sněžnic, případně setu na běžky 12-15 Eur na 24 hodin

-nejlépe se dá najíst v bufetových restauracích, ceny v průměru 10-15 Eur, hlavní jídlo, polévka, pití (káva, čaj, voda, voda se sirupem), pečivo, zákusek..v neomezeném množství, nejedná se o nějak široký sortiment, ale je to  úplně v pohodě na pořádné najedení

-v parcích jsme šli i pěší treky, některé trasy (ne moc) jsou upraveny i na zimní sezónu a dají se jít bez sněžnic

-V letovisku Saariselkä je skvělá v podstatě bobová sjezdovka, boby jsou zdarma, ideální je, když máte auto, tři jsme vždy sjeli a čtvrtý popojel mezitím autem dolů a prostřídali jsme se

-Muzeum Sámské kultury v Inari, pěkné, v zimě nižší vstupné- 10 Eur, je méně  expozic venku , ale  i tak se dají ty venkovní projít- sněhem vyšlapané cestičky, v těch venkovních částech jsme byli sami

-nejen v Ivalu jsou zajímavé "zimní silnice", které jsou udělané na zamrzlých řekách, a to včetně dopravního značení

-pěkná byla také návštěva Wild Spirit park, taková malá ZOO místní fauny, byli jsme tam sami, provedla nás majitelka, viděli jsme krmení zvířat, některá i mohli krmit (polární lišky, divoká prasata), zajímavý výklad, vstupné 10 Eur.